EN: BIO: Taylor Smith (b. 1993, Rochester, New York) is a visual artist based in Paris France (currently in residence at Le 6b in Saint-Denis), whose multi-disciplinary, research-based practice incorporates a mix of printmaking, photography, painting, sculpture, and installation. She received a B.F.A. in Painting and a B.A. in Art History from Boston University in 2015, before completing an M.A. in Cultural Mediation at the École du Louvre in Paris in 2017. She was then awarded the Harriet Hale Woolley Scholarship by the Fondation des États-Unis in Paris (2017-2018). Taylor has participated in several group and solo exhibitions, notably in Paris, Boston, and Berlin.
STATEMENT: My artistic practice consists of a series of attempts to unravel and re-contextualize human transformations of nature into culture, mixing bio art with printmaking, sculpture, photography and painting techniques.
My process follows a general series of steps, beginning with intuition. I start with my instinctive desire for both beauty and utility by collecting fragments of the natural world in the form of objects (dead or living) or images (via photography). I then use various materials to play with these fragments of nature, contemplating how to turn them into cultural objects, as works of art. Sometimes, I destroy them in the process, or transform them until they become unrecognizable. Sometimes, I combine them with artificial materials whose natural sources are unknown to me. And sometimes, I want so badly to keep them just the way they are. So, I either use passive preservation methods, like herbarium techniques, or resort to aggressive, artificial, and sometimes toxic preservation methods, in a form of botanical taxidermy. Then, comes the failure, the destruction and reparation, the analysis. These are the steps we as humans go through constantly in our attempts to relate to, exist within and control nature. Depending on where one starts or stops in this cyclical process, and what natural and artificial elements are mixed together, the results vary infinitely. Reproducing, researching and re-contextualizing these steps is the essence of my practice. Focusing on underrecognized plants and microbiota, I most often collaborate with botanists and microbiologists to realize my works. These works are often presented alongside documentation of the process and, together, serve to re-frame a series of human relationships to nature.
FR : Taylor Smith, née en 1993 à Rochester, New York vit et travaille à Paris (actuellement en résidence au 6b à Saint-Denis). Elle a obtenu un B.F.A. en peinture et un B.A. en histoire de l’art de l’Université de Boston en 2015, avant de compléter une maîtrise en médiation culturelle à l’École du Louvre à Paris en 2017. Elle a ensuite reçu la bourse de résidence Harriet Hale Woolley de la Fondation des États-Unis à Paris, promotion 2017-2018. Taylor a participé à plusieurs expositions collectives et individuelles, à Paris, Boston, Berlin, etc.
À travers un travail de recherche-création, qui prend forme au sein des installations, intégrant principalement la photogravure et des procédés de photographie alternative, des éléments botaniques préservés ou encore la sculpture, mon œuvre part dʼune étude approfondie des multiples processus de morphogénèse (biologique et végétale) et de géomorphologie. Cet ensemble de lois naturelles génère les formes plastiques des organismes ainsi que notre environnement terrestre. À travers l’observation, la photographie et surtout la collecte des traces tangibles de ces processus dans des paysages internationaux (Japon, Islande, France, Espagne, Etats-Unis…), je tente de comprendre et de révéler nos relations existantes avec d’autres espèces, d’autres lieux qui nous paraissent étrangers, lointains, mais qui convergent de plus en plus dans un monde globalisé. Je m’inspire de la méthode scientifique comme point de départ, mais laisse une grande place au hasard, pour finir toujours sur une forme de symbiose entre l’homme et la nature : entre le contrôle et l’évolution naturelle des choses. En manipulant, préservant et imitant les processus et matériaux naturels, j’interroge le conflit perpétuel entre la nature et la production culturelle, ce désir insatiable que lʼHomme a de “parfaire” son environnement. J’enrichis ma pratique par des connaissances plus précises que j’ai acquises lors des nombreuses collaborations, surtout les botanistes et jardiniers de plusieurs jardins botaniques français et belges (mais également des géologues, biologistes, paysagistes, photographes environnementaux…). À travers ce travail pluridisciplinaire et collaboratif, je tente de comprendre et de remettre en question autant que possible les systèmes et processus de l’Anthropocène.
EN: “In a world often described as hopeless and condemned, where the individual and the specific are privileged over the collective, and the human perspective over that of nature, Taylor Smith seeks out the lost connections between us and our ecosystem. This can be seen, first of all, through her working method. The numerous interdisciplinary collaborations that the artist has generated, whether with scientists from the Institut de Biologie of the École Normale Supérieure in Paris, botanists from the Jardin des plantes, the aerial environmental photographer J Henry Fair, or the landscape designer Emeline Brossard, all attest to her collaborative spirit. In her works. Taylor Smith returns to the origin of the creation of a work of art in order to understand it and unravel its processes, revealing and therefore attempting to elude as much as she can the imperatives of our automatized, disconnected and segmented world. She creates the paper that she integrates into her compositions, blows glass and molds ceramics, and questions the materiality of the canvas she stretches. She often summons nature itself: light and photosensitivity in order to produce anthotypes, printing images with a photosensitive emulsion made from flower petals.
Jean-Paul Sartre, in Les Mots, wanted to erect “cathedrals made of words beneath the eye of the word ‘sky’”. If the sky is the place of blue, it is also the place of light, primary element and essential to the creations of Taylor Smith, the source and binder of all forms. In continuation with the work of British botanist Anna Atkins (1799-1871), often considered to be the very first female photographer, Taylor has taken an invested interest in the cyanotype technique. The cyanotype is a negative photographic process that enables one, through the exposure of objects on a paper covered with a photosensitive iron salt solution, to capture their white form on a blue background. The artist often talks of “transmitting the memory of light, a part of the sky, captured, observed and transformed.” This work in collaboration with the sun, in the lineage of Helen Frankenthaler (1928-2011) and Abstract Expressionism have led progressively to the creation of works that appear to radiate autonomously, diffusing their own light.
[...] The cyanotype and photopolymer printing techniques employed by Taylor to produce this sense of self-radiation, need water, just as much as light and oxygen in order to capture and fix onto a given support an image that is both imaginary and anchored in real landscapes. For instance, in one of her most recent series of both cyanotypes on fabric and photopolymer prints on transparent Japanese paper, Over and Under (Whirlpool), two photographs taken by the artist are fused to create an imaginary landscape. First, the landscape of Námafjall (Hverarönd), Iceland, where the artist observed the birth of minerals that emerged as the subterranean water was heated by the volcano Krafla. The second image, merged with the first, is a permanent whirlpool that she observed off of the cliffs of the Cap Fréhel in France. Her other cyanotypes and photopolymer prints, incorporating endless superpositions of images on varying scales (from microscopic to aerial) of natural elements from human neurons and botanical details to destroyed landscapes, are often suspended in windows or throughout gallery spaces in layers, bringing terrestrial or oceanic layers to mind.
[...] The work of Taylor Smith reveals not a solution but a process. It reveals the mechanisms that link us, that control our society, our system and our ecosystem. These creative processes align with her will to take part in a cycle: placing the human back within a natural whole, linking us to water, air, earth and light. After eliminating artificial hierarchies, everything takes part in the same ensemble: different regions, elements, the infinitely small and the infinitely large. Though her works are simply links in a chain of collaborations and exchanges which are, in themselves, a perpetually evolving series of steps, this cycle of elements announces that everything regenerates, with or without us, no matter what.”
FR: TEXTE REDIGE PAR MATHILDE LEICHLE, COMMISSAIRE INDEPENDANTE ET HISTORIENNE DE L’ART SUR L’OEUVRE DE TAYLOR SMITH
« Dans un univers souvent décrit comme condamné et désespéré, où l’individuel et le spécifique prônent sur le commun et l’humain sur la nature, Taylor Smith cherche les connexions perdues. Cela se voit, tout d’abord, dans sa méthode de travail. Les nombreuses collaborations interdisciplinaires qu’a provoquée l’artiste l’attestent que ce soit avec les scientifiques de l’Institut de Biologie de l’École Normale Supérieure, les botanistes du Jardin des plantes, le photographe aérien environnementaliste J Henry Fair, ou encore la paysagiste Emeline Brossard. Au sein de ses œuvres, Taylor Smith retourne à l’origine de la création d’un objet d’art pour comprendre et dérouler le processus, le dévoiler et tenter, ainsi, de dé-jouer tant qu’elle peut les impératifs de notre monde automatisé et déconnecté, segmenté. Elle crée le papier qu’elle intègre dans ses compositions, souffle le verre et façonne des céramiques, s’interroge sur la toile qu’elle tend sur le châssis et la manière dont elle la prépare. Elle convoque parfois la nature elle-même, la lumière et la photosensibilité pour produire des anthotypes et imprimer des images avec une émulsion photosensible faite de pétales de fleurs.
Jean-Paul Sartre, dans Les Mots, voulait dresser « des cathédrales de paroles sous l’œil bleu du mot ciel ». Si le ciel est le lieu du bleu, il est aussi celui de la lumière, élément premier et essentiel des créations de Taylor Smith, origine et liant de toutes les formes. Dans la lignée du travail de la botaniste britannique Anna Atkins (1799-1871), souvent désignée comme la première femme photographe, Taylor Smith s’est beaucoup intéressée à la technique du cyanotype- procédé photographique négatif permettant, en exposant à la lumière des objets sur un papier recouvert d’une solution aux sels de fer, de capturer leur forme blanche sur un fond bleu. L’artiste parle de « transmettre le souvenir de la lumière, une partie du ciel capturée, observée et transformée ». Ce travail premier de collaboration avec le soleil de même que l’héritage d’Helen Frankenthaler (1928-2011) et de l’expressionisme abstrait ont mené progressivement à la création d’œuvres qui semble rayonner de façon autonome et diffuser leur propre lumière.
[...] Les techniques de cyanotype et d’impression photopolymère nécessitent de l’eau, autant que du la lumière et de l’oxygène, pour capturer et fixer sur un support une image à la fois imaginaire et ancrée dans des paysages réels. Dans sa série la plus récente de cyanotypes sur tissu et impressions photopolymère sur papier japonais transparent, Over and Under (Whirlpool), deux photographies prises par l’artiste sont fusionnées pour créer ce paysage imaginaire. D’abord, le paysage à Námafjall (Hverarönd), Islande, où l’artiste a observé la naissance des minéraux qui émergent lorsque l’eau souterraine est réchauffée par le magma du volcan (Krafla). La deuxième image, mêlée à la première, est un tourbillon permanent qu’elle a observé au Cap Fréhel. Les autres cyanotypes et impressions photopolymères, souvent accrochées du plafond, s’étalant dans différents espaces en couches qui rappellent les couches océaniques ou terrestres. Ces impressions révèlent d’autres superpositions, notamment des photographies des neurones humains microscopiques ainsi que des plantes aquatiques comme des nénuphars et d’autres plantes rappelant des formes sous-marines.
[...] L’oeuvre de Taylor Smith nous donne à voir non pas une solution mais un processus. Elle révèle les mécanismes qui nous lient, qui régissent notre société, notre système et notre écosystème. Ses procédés de création participent de sa volonté de s’inscrire dans un cycle, replaçant l’humain au sein d’un ensemble naturel, le reliant à l’eau, à l’air, à la terre et à la lumière. Après l’abolition des hiérarchies artificielles, tout participe du même ensemble-- les différentes régions, les différents éléments, l’infiniment petit et l’infiniment grand. De même que ses œuvres ne sont que les maillons d’une chaîne de collaborations et d’échanges et sont elles-mêmes des étapes, toujours en évolution, le cycle des éléments nous annonce que tout se régénère, avec ou sans nous, malgré tout.»
Mare nostrum: fragilI vita, November 15 2020- January 31, 2021, marítima ‘01: online
MIND Foundation Symposium on Consciousness Culture, Berlin, Germany, September 4-6 2020
Constellation(s), Le 6b, Saint-Denis, France, curated by Nathalie Borowski and Luca Nicolao, May 2019
How to Capture Flow, Fondation des États-Unis, Paris, France, January 10-31 2019 (solo)
Symbiosis, Fondation des Etats-Unis, Paris, France, March 8- 31 2018 (solo)
Végétal / Cérébral : du vivant à l'objet, Colegio de España, Paris, France, February 8- 28, 2018 (solo)
What Art Can Do...For Social Impact, Maison de Crowdfunding, Paris, France, December, 2017
Processus, Le Nucléus, Ivry-sur-seine, France, April 2017
Paysages Intérieurs, Galerie de la Fondation des Etats-Unis, Paris, France, January 2017
Atlas Flow mural project, Asociación Atlas, Las Palmas de Gran Canaria, Spain, July 2016
Emmène-moi ailleurs, Black Trombone, Paris, France, June 2016 (organized by the Association ParticipAction)
4th National Monotype and Monoprint Exhibition, Monotype Guild of New England, Attleboro Arts Museum, Attleboro, Massachusetts, April 6- May 7, 2016
À propos des bulles, Vinissime gallery, Paris, March 22- April 9, 2016 (solo)
L’interprétation de la forme: de la peinture à travers la danse à la photographie, Galerie de la Fondation des Etats-Unis, Paris, April 6- May 5, 2016
Demonstration Drawings, exhibition and workshop with Rirkrit Tirivanija, Musée du Louvre, Paris, October - November, 2015
Off the Wall: A small works show, The Umbrella Arts Gallery, Boston, MA, November 23, 2015 - January 8, 2016
The Color of Thin Air, Sculpture Fix, Online Exhibition at www.sculpturefix.com, June 1 - July 15, 2015
Boston University BFA Thesis Exhibition, Boston, MA, May 2015
FUEL Education Student Exhibition, Boston, MA, April 2015
Here and There Boston, Boston, MA, April 2015
ART@Sloane, Sloane House, Boston, MA, April 2013 & 2014
Private collections in Paris, Tokyo, London, Boston, New York, Los Angeles, Dallas
Asociación Atlas, Las Palmas de Gran Canaria, Spain
FUEL Education, Boston, MA
Boston University School of Visual Arts
Rencontre Art & Science, Marítima ‘01, GoodPlanet Foundation, October 17, 2020. Presentation of Marítima artists Enrique Ramírez, Marco Godinho, Yann Toma and Taylor Smith
Marítima ‘01 : Selected Projects, exhibition catalogue, published October 2020
“Végétal : une exposition dans le parc de Chavaniac-Lafayette : découverte d'un lieu et de trois artistes”, Le Corridor de l’art, September 3, 2020
“Des végétaux monumentaux au château”, Antoine Michelet, L’Éveil de la Haute Loire, July 18, 2020
Artwork for conference publication: Vers une anthropologie critique ? Engagement et recherches at the Université Paris 8, Paris, France, March-April, 2018
Opium Philosophie review, artist-writer collaboration : "Plus de lieux, que des flux" with Niklas Plätzer, 2016 edition Les voies de la ville, Paris, France, Feburary, 2016
Artwork for conference publications: Declaring the State: Constitution and Citizenship, Sciences Po & Tel Aviv University (2017) and Forms of Pluralism and Democratic Constitutionalism, Sciences Po & Columbia University (2016), both held at Sciences Po, Paris, France.
"Bulles de champagne et abstraction : Quand la boisson rencontre la peinture" by Agathe Torres, Je beurre ma tartine blog, Paris, France, March, 2016
Studio portrait and group articles published in Côté Paris, Paris and Monocle magazine, London
Harriet Hale Woolley Scholarship, grant and residency, Fondation des États-Unis, Paris, France, 2017-2018
Jack Kramer Memorial Award and scholarship for painting, Boston University, 2014-2015
Living Room Host, Isabella Stewart Gardner Museum, Boston, Massachusetts, 2013